Restaurant marketing: mond-tot-mond reclame, influencer marketing en restaurant ambassadeurs

Marketing omvat alle activiteiten die een bedrijf uitvoert om de verkoop van hetgeen wat het bedrijf aanbiedt te stimuleren. Bij restaurant marketing gaat het dan dus om de verkoop van meer maaltijden. Een breed onderwerp, maar hartstikke belangrijk voor bezorgrestaurants. Nog altijd liggen er bij veel bezorgrestaurants op het gebied van restaurant marketing veel kansen voor het oprapen. In deze blog bespreken we de volgende manieren waarop u restaurant marketing in kunt zetten: via restaurant ambassadeurs, positieve klantervaringen en mystery guests, mond-tot-mond reclame en influencer marketing.

 

“Waarom zijn restaurant ambassadeurs belangrijk voor mijn bezorgrestaurant?”

Een klant die een bezorgrestaurant vertegenwoordigt geeft een positief signaal af naar zijn omgeving over dit restaurant. Dit kan hij/zij bijvoorbeeld doen in de vorm van een review of mond-tot-mond reclame. Mond-tot-mond reclame is een vorm van restaurant marketing waarin een klant een bepaald merk, product of service via alledaagse gesprekken promoot. Wanneer de positieve mening van deze klant oprecht overkomt bij zijn omgeving zullen zij sneller geneigd zijn ook bij dit bezorgrestaurant te bestellen omdat zij restaurant ambassadeurs tot op zekere hoogte vertrouwen.

Via reviews, mond-tot-mond reclame of andere positieve uitingen trekt een restaurant ambassadeur klanten naar uw bezorgrestaurant toe wat leidt tot meer omzet en, als het goed is, tot meer winst. Om uw klanten echter zo ver te krijgen om uw bezorgrestaurant te willen vertegenwoordigen, maar ook om oprecht over te kunnen komen, moet u hen wel een fijne ervaring kunnen bieden.

 

Positieve klantervaringen als basis voor een succesvolle restaurant marketing

Alles in uw restaurant marketing valt of staat met de ervaring die bij de klant blijft hangen nadat deze zijn maaltijd heeft opgegeten. Werd het op tijd bezorgd, heeft hij lekker gegeten en werden er citroendoekjes bij zijn spareribs meegeleverd? Allemaal zaken die van invloed zijn op de uiteindelijke klantervaring. Is deze positief? Grote kans dat hij/zij dan in de nabije toekomst nog een keer bij uw bezorgrestaurant bestelt. Voordat u het weet heef u er een loyale klant bij! Wie weet plaatst diegene zelf een positieve review of bestelt hij/zij de volgende keer met een grote groep vrienden. Bij een negatieve klantervaring daarentegen, zal de klant wellicht de volgende keer bij één van uw concurrenten bestellen.. Mond-tot-mond reclame kan in dat geval dus ook slecht uitpakken. Klanten delen namelijk niet alleen positieve ervaringen met hun omgeving, maar ook negatieve.

De klantervaring die u uw klanten weet te bieden gedurende de klantreis is dus de basis van het geheel. Deze reis start al op het moment dat een potentiële klant uw bezorgrestaurant online tegen het lijf loopt, en eindigt pas weer zodra de bestelde maaltijd opgegeten en opgeruimd is. Lees er hier meer over.

 

De klantervaring verbeteren: mystery guests

Het is niet altijd even makkelijk om in kaart te brengen waar er in de klantreis nog ruimte voor verbetering zit. Een mystery guest kan hierin van waarde zijn, zeker bij bezorgrestaurants. Met behulp van een opgestelde checklist bestelt een mystery guest onaangekondigd en anoniem. Aan de hand van zijn/haar feedback kan je als bezorgrestaurant de kwaliteit van je geleverde service en eten goed in kaart brengen. Zo krijg je concrete verbeterpunten aangereikt waar je direct mee aan de slag kunt. Een aantal maanden geleden schreven wij hier al een blog over genaamd “Mystery guests in de horeca: ook inzetbaar voor bezorgrestaurants?”

 

Van klant naar restaurant ambassadeur via mond-tot-mond reclame

Is het merendeel van uw klanten tevreden? Dan kunt u serieus na gaan denken over het gericht stimuleren van uw klanten om ambassadeur te worden. Het makkelijkste is om uw eigen directe omgeving (familie, vrienden etc.) te stimuleren uw restaurant te vertegenwoordigen. Hier heeft u namelijk al een persoonlijke band mee opgebouwd. Vraag uw vrienden, familie en personeel eens om online een review te plaatsen, uw social media posts te liken en/of te delen.

Een logische volgende stap is het verleiden van uw vaste klanten om restaurant ambassadeur te worden. Wat loyale klanten uit zichtzelf al zullen doen is met mond-tot-mond reclame mensen overhalen ook bij uw bezorgrestaurant te bestellen, simpelweg omdat het oprecht hun favoriete restaurant is. Zorg er bij hen dus vooral voor dat zij blijven terugkomen, en dat zij het naar hun zin hebben. U mag dus ook best eens wat extra’s voor hen doen. Biedt een keer een gratis drankje aan, of geef een loyale klant eens korting wanneer hij/zij met een groep vrienden bestelt.

Na uw directe eigen omgeving en loyale klanten ingeschakeld te hebben kunt u aan de slag met de rest: een grote groep klanten waar u niet of nauwelijks een persoonlijke band mee heeft kunnen opbouwen. Wel kunt u deze groep klanten goed bereiken per mail en social media. Stuur na een bestelling altijd een e-mail naar de klant met de vraag (inclusief linkje) of zij een online review kunnen plaatsen. Via uw social media kanalen kunt u uw volgers stimuleren foto’s van hun bestelde maaltijden op te sturen zodat u deze kunt delen. Zo ontstaat er een wisselwerking en kijkt de rest van uw volgers ook mee met positieve klantervaringen van uw klanten. Wilt u nog een stap verder gaan in uw restaurant marketing? Overweeg dan eens om influencer marketing in te zetten.

 

Wat is influencer marketing?

Influencer marketing houdt in dat u een samenwerking met een influencer aangaat – een persoon met een groot bereik op social media – waarin zij, tegen betaling, uw bezorgrestaurant promoten. Volgers zien hun favoriete influencer uw bezorgrestaurant aanraden en zullen sneller geneigd zijn ook bij uw restaurant te bestellen. In de blog die wij schreven over hoe Instagram uw bezorgrestaurant online op de kaart kan zetten bespraken we ook al de kansen die influencer marketing biedt. Twee zaken waar u op moet letten bij het inzetten van influencer marketing:

  1. Maak van te voren duidelijke afspraken over het aantal posts, het soort posts en de vergoeding die hier tegenover staat. Zo zorg je ervoor dat het voor beide partijen duidelijk is wat de verwachtingen van de ander zijn.
  2. Zorg ervoor dat u een samenwerking aangaat met een influencer die een fanbase heeft die aansluit bij uw doelgroep. Dit is vele malen belangrijker dan het totale aantal volgers!

 

Hoe u deze influencers benaderd? U kunt het uiteraard proberen via zijn/haar persoonlijke kanalen. Influencers krijgen echter dagelijks al talloze berichten die zij vaak niet allemaal met aandacht kunnen lezen. Een oplossing wordt geboden door platforms die de vraag naar influencer marketing en het aanbod van influencer marketing bij elkaar brengen. Wel ontvangen zij ook een deel van het betaalde bedrag. Een voorbeeld van zo’n platform is Join, maar als u zelf even zoekt op “Influencer marketing platform” vindt u al snel allerlei soortgelijke partijen. Wij adviseren u deze opties zelf eens te vergelijken en/of uit te proberen.

 

Kortom: zo optimaliseert u uw restaurant marketing

We kunnen het niet genoeg benadrukken, maar begin bij de basis! Zorg ervoor dat u uw klanten een fijne ervaring kunt aanbieden. Luister naar hun wensen en zet eventueel een mystery guest in om erachter te komen wat uw verbeterpunten zijn. Vanuit een goede basis zal mond-tot-mond reclame vanzelf steeds vaker plaatsvinden, waarschijnlijk zonder dat u het door heeft. Stimuleer vervolgens uw eigen netwerk en terugkerende klanten om eens een review te plaatsen of een post te delen van uw social media kanalen. In ruil daarvoor kunt u hen gerust een keer in de watten leggen door korting aan te bieden of dat bakje patat net wat voller te gooien.

Een laatste stap in het aanpakken van uw restaurant marketing is het aanspreken van de grote massa per mail, social media en/of influencer marketing. Wees hierin creatief. Probeer eens een samenwerking met een influencer uit. Wie niet waagt, die niet wint ?!

 

Benieuwd naar wat CashDesk u te bieden heeft? Neem eens een kijkje op deze pagina waar alles uitgelegd staat over op maat gemaakte CashDesk websites waarmee u veel commissiekosten kunt besparen.

 

Bedankt voor het lezen,

CashDesk

Weten wat we voor uw restaurant kunnen betekenen?