[Deel 1] Positieve klantervaringen: De fase voor het bestellen van eten

Positieve klantervaringen als drijfveer voor betere resultaten voor restaurants

[DEEL 1] Positieve klantervaringen: De fase voor het bestellen van eten

[DEEL 2] Positieve klantervaringen: De bestelfase bij restaurants

[DEEL 3] Positieve klantervaringen: De fase na het bestellen van eten

 

In dit deel van de blog over klantervaring in de horeca behandelen we de eerste fase van de Customer Journey, de fase voor het bestellen van eten. Concrete handvaten worden aangereikt waarmee u aan de slag kunt. Zo wordt er in gegaan op de voordelen van SEO, branding en het aanspreken van verschillende doelgroepen.

 

Online en offline marketing van uw restaurant

In de fase voordat een klant gaat bestellen bij uw restaurant gaat het erom dat u de aandacht weet te trekken van potentiële klanten. Wat betreft uw website is het belangrijk dat deze goed scoort in Google en andere zoekmachines. Search Engine Optimization (SEO) speelt in op de manier waarop deze zoekmachines pagina’s rangschikken door middel van het plaatsen van pakkende content, ondersteund door het gebruik van de juiste zoekwoorden. Bij een juiste uitvoering is het mogelijk om hoger te eindigen in de ranglijsten zonder hiervoor te hoeven adverteren. Zoekwoordoptimalisatie houdt in dat je termen gebruikt waar én veel op gezocht wordt, én je een goede kans maakt om hoog te eindigen in zoekmachines. Zo is het lastig om goede zoekresultaten te behalen op de term ‘restaurant’ terwijl ‘sushi bestellen Rotterdam’ waarschijnlijk meer kansen biedt.

Ook uw social media kanalen zijn belangrijk in het genereren van aandacht onder klanten. Heeft u al een Instagram of Facebook account? Laat op deze kanalen uw aanbod zien, wees origineel en houd het bondig. In andere woorden, maak het aantrekkelijk voor uw klanten om u te volgen!

Tot slot moet offline marketing niet vergeten worden. Bezorgers hebben bijvoorbeeld ook invloed op de naamsbekendheid van uw restaurant. Momenteel rijden veel bezorgers met kleding van Thuisbezorgd rond door de Nederlandse steden, terwijl lang niet al deze bezorgers bij Thuisbezorgd op de loonlijst staan. Dragen uw bezorgers bij aan uw eigen naamsbekendheid, of aan die van de bestelplatforms?

 

Restaurant Branding

Wanneer u de aandacht op u heeft weten te vestigen is het belangrijk dat deze aandacht positief is. Een stabiel en sterk merk draagt hieraan bij aangezien dit ervoor zorgt dat mensen positieve associaties hebben bij het horen van uw merknaam. Onderstaand enkele maatregelen die u kunt treffen met betrekking tot het imago van uw restaurant:

  • Bedenk wat u wilt uitstralen met uw merk, en pas hier uw marketingstrategie op aan. Zo is het gebruik van social media een effectieve tool om uw missie en visie te delen met uw doelgroep
  • Maak gebruik van verschillende (online en offline) reclame-uitingen. Een makkelijk te onthouden merknaam is hierbij van essentieel belang
  • Laat uw restaurant regelmatig testen op hygiëne door een onafhankelijk bureau voor meer vertrouwen bij de consument
  • Laat beoordelingen zien op uw website en beantwoord negatieve beoordelingen of klachten op een klantvriendelijke en oplossingsgerichte manier

 

Doelgroepen

Het is van groot belang dat uw aanbod goed aansluit op de verschillende doelgroepen die u probeert te bereiken. Genoeg keuzevrijheid voor de klant heeft een direct positief effect op de klantervaring tijdens deze fase (Maklan & Klaus, 2011). Zo kan het als Sushi-bezorgrestaurant bijvoorbeeld verstandig zijn om verschillende maten boxen aan te bieden zodat u voor zowel grotere als kleinere groepen een aantrekkelijke optie aanbiedt. Aan de andere kant moet een menukaart overzichtelijk zijn, en moet u de klant niet teveel opties bieden. Het vinden van de juiste balans is van grote invloed op of de klant tijdens de fase voor bestellen wel of niet voor uw restaurant kiest. Een uitgebreidere uitleg over hoe u uw menukaart kunt optimaliseren is hier te vinden.

 

In deel 2 van de blog over klantervaring wordt uitgelegd hoe u klanten kunt binden zodat zij keer op keer terugkomen bij uw restaurant. Daarnaast gaan we dieper in op de tweede fase van de Customer Journey, de bestelfase bij restaurants. Gebruiksvriendelijkheid, cross selling en upselling zijn enkele thema’s die aan bod zullen komen. Wilt u terug naar de inleiding? Klik dan hier.

Meer weten over onze slimme software oplossingen voor restaurants? Neem dan contact met ons op!