Franchiseonderneming starten met een succesvolle franchiseformule, waar te beginnen?

Het is u gelukt. Een uniek concept uitbouwen tot een succesvolle onderneming. Het succes werkt verslavend. U wilt meer. De stap maken van ondernemer naar franchisegever. Droomt u er wel eens van?

Het potentieel en schaalbaarheid van een franchiseformule, dat is wat het zo aantrekkelijk maakt. Een mooi voorbeeld is SushiPoint, begonnen in 2010 met één vestiging, gestart door Hajo Bertrand. Inmiddels heeft de succesvolle franchiseformule meer dan dertig vestigingen en ontvangt het constant hoge beoordelingen van 4,5 ster of hoger. U kent ook ongetwijfeld de bekende voorbeelden als de franchiseformules van McDonald’s, Albert Heijn en Domino’s. De realiteit blijkt echter minder rooskleurig. Veel franchiseformules behalen niet het beoogde succes omdat achteraf vaak blijkt dat het businessplan niet waterdicht is.

In deze blog geven wij eerst antwoord op de vraag: Wat is een franchise? Vervolgens bieden wij u een stappenplan welke houvast kan bieden tijdens de spannende reis van een succesvolle onderneming naar het managen van verschillende franchiseondernemingen.

 

Wat is een franchise? (hard versus soft)

Een franchise is een hechte samenwerking tussen één franchisegever en doorgaans meerdere franchisenemers. De franchisenemer krijgt de mogelijkheid (tegen vergoeding) om verder te bouwen op een tot dan toe succesvolle formule. Met een samenwerking als deze profiteren beide partijen van de voordelen van een franchise. U als franchisegever stuurt de vestigingen aan en biedt ondersteuning op het gebied van marketing en sales, de franchisenemer focust zich op zijn eigen vestiging en diens personeelsbeleid. Het doel is een efficiënte taakverdeling en uniforme uitstraling naar de buitenwereld (De Nationale Franchise Gids, 2020). Wel is de mate van uniformiteit sterk afhankelijk van de vorm van de franchise.

Een uitgebreidere uitleg over de verschillende franchisevormen van bezorgrestaurants kunt u hier vinden. Onderstaand een korte maar overzichtelijke vergelijking tussen hard en soft franchising (al kan een franchise ook tussen deze extremen in zitten):

Soft franchise

  • Voordelen: Een hoge mate van ondernemersvrijheid en u bespaart kostbare tijd in het opstellen van uw franchiseovereenkomst en franchisehandboek.
  • Nadelen: Weinig controle en een lagere mate van uniformiteit tussen de vestigingen.
  • Voorbeelden: Big Snack, Bailine en De Aanbouw Expert

Hard franchise

  • Voordelen: U behoudt de controle en uniformiteit tussen de verschillende vestigingen.
  • Nadelen: Het kost veel tijd om alles tot in de puntjes uit te werken en de franchisenemers worden beperkt in hun ondernemersvrijheid.
  • Voorbeelden: McDonald’s, Starbucks, Albert Heijn, Domino’s etc.

 

Stappenplan: Franchisegever worden

1. Test en optimaliseer uw franchiseconcept

U heeft een uniek concept bedacht, een vestiging geopend en geniet momenteel van het succes hiervan. Het is een misvatting om er vervolgens vanuit te gaan dat ook andere vestigingen zomaar succesvol zullen zijn onder dezelfde franchiseformule. Allerlei (regionale) factoren kunnen namelijk zorgen voor een niet-vergelijkbare situatie. Zo moet u bijvoorbeeld rekening houden met andere behoeftes van de consument en met een verschil in concurrentie.

Om er zeker van te zijn dat uw franchiseconcept ook aanslaat binnen het verzorgingsgebied waar u graag uw tweede franchiseonderneming wilt openen is het aan te raden om een markt- en brancheonderzoek uit te voeren. Een markt- en brancheonderzoek bestaat uit (Ikgastarten, z.d.):

  • Een marktonderzoek via enquêtes en/of interviews. Is er wel behoefte aan uw product en/of service?
  • Een SWOT-analyse: Strengths, Weaknesses, Opportunities & Threats.
  • Een onderzoek naar het aantal starters en faillissementen in de beoogde vestigingsplaats.
  • Een marketinganalyse. Bepaal aan de hand van de resultaten uw marketingstrategie: welke doelgroep kunt u straks het beste benaderen, en hoe?

 

2. Werf uw eerste franchisenemers

Heeft uw concept alle tests doorstaan en is er besloten over de vorm van de franchiseformule (hard versus soft)? Dan is het tijd om uw eerste franchisenemer(s) te werven. Met name deze eerste groep franchisenemers hebben veel invloed op het verdere verloop van de franchiseformule (Sprout, z.d.). Zij bepalen de basis waar u op kunt voortbouwen. Daarnaast verkondigen zij uw boodschap en vertegenwoordigen zij waar u voor staat.

Het is belangrijk om criteria op te stellen waar uw toekomstige franchisenemers aan moeten voldoen voordat u de sollicitatieprocedure in gang zet (Franchisingplatform, z.d.). U kunt deze criteria baseren op uw opgestelde doelen, missie en visie. Wij dagen u uit hierover ook het gesprek aan te gaan met franchisegevers en franchisenemers binnen uw netwerk. Neem voor het werven van uw eerste franchisenemers dus de tijd en laat vooraf gestelde eisen niet zomaar varen!

 

3. Deel kennis met uw franchisenemers

Zodra u een geschikte franchisenemer gevonden heeft is het van groot belang dat u uw vergaarde kennis op efficiënte wijze weet over te brengen. Allereerst is het verstandig om het concept van uw franchiseformule, inclusief alle kennis hierover, tot in detail uit te werken in een document. Dit komt te staan in het franchisehandboek waarin ook alle basisafspraken te vinden zijn (Franchise Connect, 2018). Naast dit handboek moet er een franchiseovereenkomst opgesteld worden en is het goed om lange-termijn doelen te stellen zodat iedereen een vergelijkbaar toekomstbeeld voor ogen heeft.

Tot slot kan een opleidingstraject toekomstige problemen voorkomen. Bij veel franchiseformules loopt een nieuwe franchisenemer bijvoorbeeld eerst een week mee bij een andere vestiging. Wanneer uw franchisenemers goed opgeleid zijn bent u als franchisegever later minder tijd kwijt met het oplossen van problemen. U zult documenten als een franchisehandboek, een franchiseovereenkomst en een opleidingstraject wel regelmatig moeten updaten.

 

4. Voorkom en manage conflicten met franchisenemers

Binnen veel franchiseformules ontstaan er vroeg of laat conflicten tussen de franchisegever en zijn franchisenemers. De oorzaak? Onduidelijkheid en verkeerde verwachtingen over en weer. Bespreek daarom tot in detail wat u van de franchisenemers verwacht en wat zij van u als franchisegever kunnen verwachten. Met name de verwachtingen van franchisenemers over hun ondernemersvrijheid zullen bij een hard franchise getemperd moeten worden. De uiteindelijke rechten en plichten van franchisegever en franchisenemer worden vastgelegd in de franchiseovereenkomst (Franchise Connect, 2018).

De franchisenemers zullen ook regelmatig hun ideeën, meningen, vragen en/of klachten kwijt willen. Het is belangrijk dat u hiervan op de hoogte blijft zodat u zodat u goede ideeën en initiatieven kunt verzamelen, eventuele problemen op tijd kunt oplossen en zodat franchisenemers geen zaken opkroppen. De rol die u hierin op zich zult moeten nemen is anders dan u wellicht gewend bent als ondernemer. U zult vaker moeten optreden als bemiddelaar tussen verschillende partijen en verantwoordelijkheden moeten delegeren.

 

5. Beheer en gebruik alle inkomende data van uw franchiseketen.

Naarmate uw franchiseformule groeit en u meer franchiseondernemingen opent zult u merken dat u steeds minder tijd heeft om persoonlijk bij de franchisenemers langs te gaan. Op termijn zult u hiervoor zelfs mensen moeten aannemen, de zogeheten franchisemanagers. In deze nieuwe rol waarin u langzaamaan steeds meer afstand moet nemen is data uw grootste vriend. De uitdaging voor u is om alle data vanaf het begin in te richten en overzichtelijk te houden. Als u dit vanaf het begin bijhoudt hoeft u later deze berg data niet meer op te schonen en heeft u alles tot uw beschikking zodra de behoefte hiertoe opspeelt.

Ervan uitgaande dat wij bij CashDesk meer IT-kennis in huis hebben dan de gemiddelde franchiseformule is het wellicht interessant voor u om het verwerken en organiseren van data uit te besteden aan een onafhankelijke partij als CashDesk. Mocht u interesse hebben in onze leveringssoftware, speciaal afgestemd op franchiseformules, neem dan contact met ons op of vraag een gratis demo aan. Bij ons bent u voor software en/of advies over franchising of andere zaken m.b.t. maaltijdbezorging aan het juiste adres!

 

Bedankt voor het lezen,

CashDesk