Transparante, biologische en duurzame bezorgrestaurants: een gat in de markt? ♻️

Een biologisch restaurant met een kleine menukaart tegen voedselverspilling, duurzame producten in de supermarkt of de speciaalzaak in het dorp. Een mooie ontwikkeling dat dit soort maatschappelijk verantwoorde initiatieven steeds meer voet aan de grond krijgen in Nederland. Wat opvalt is dat duurzame restaurants binnen de maaltijdbezorging nog steeds schaars zijn. In deze blog duiken we in dit opmerkelijke verschijnsel en leggen we de kansen voor bezorgrestaurants bloot aan de hand van een aantal voorbeelden.

 

Trend: Consumenten kiezen voor eerlijke, duurzame en ambachtelijke producten

Het is een bekende ontwikkeling van de afgelopen jaren: consumenten eisen dat producenten transparant zijn over de herkomst van hun producten en kiezen steeds vaker voor kwalitatief goede, duurzame en/of biologische producten (Koninklijke Horeca Nederland, z.d.). Ook de verpakkingen passen zich hierop aan en maken grote stappen op gebied van transparantie en duurzaamheid. Dat dit gepaard gaat met hogere prijzen nemen de klanten op de koop toe. Door deze behoefte kunnen biologische supermarkten en speciaalzaken als de bakker en de groenteboer zich blijven onderscheiden van grote supermarktketens. Deze supermarktketens kunnen vanwege almaar groeiende schaalvoordelen steeds lagere prijzen aanbieden.

De afgelopen tijd heeft Covid-19 en de coronacrisis die daarop volgde deze trend in een stroomversnelling gebracht. Dit kan niet los worden gezien van de periode dat de horeca (deels) gesloten is geweest. Veel consumenten vonden tijdens de intelligente lockdown de weg naar de speciaalzaak om zo toch hun behoefte aan kwalitatief goed en duurzaam eten te kunnen vervullen (ADN, 2020).

 

Hoe spelen (bezorg)restaurants in op deze trend?

Ook de traditionele horeca speelt de afgelopen jaren in op deze trend met biologische restaurants en duurzame producten die als paddenstoelen uit de grond schieten. Het ene concept focust op gezondheid, de ander op voedselverspilling en een derde op dierenwelzijn. In andere woorden, er zijn genoeg mogelijkheden om deze brede doelgroep van bewuste consumenten aan te spreken. Het is ons opgevallen dat de markt van maaltijdbezorging nog achterloopt wat betreft deze ontwikkelingen. Hoe komt dat?

Een voorbeeld van een bezorgrestaurant die wel goed op deze trend in heeft weten te spelen is onze gebruiker Bliksem Vers uit Arnhem. Het concept onderscheidt zich van de grote fastfoodketens door gezonde, verse maaltijden te bezorgen en bewijst daarmee dat maatschappelijk verantwoorde concepten ook kunnen aanslaan binnen de maaltijdbezorging.

Sinds de coronacrisis kiezen mensen er steeds vaker voor om eten te bestellen in plaats van langs te gaan bij een restaurant. Zo ook bij Just Eat Takeaway en UberEats, waar het aantal bestellingen met ongeveer 25% steeg tijdens het eerste half jaar van 2020 (NRC, 2020). Daarnaast verwacht men dat de hierboven genoemde trend zich ook de komende jaren zal doorzetten. Volgens CashDesk liggen er genoeg kansen voor bezorgrestaurants om zich te onderscheiden op het gebied van transparantie en duurzaamheid.

 

duurzaamheid

Waar liggen de kansen binnen de markt van maaltijdbezorging dan precies?

Kijk naar hoe (biologische) supermarkten, speciaalzaken en traditionele horecaondernemingen inspelen op deze trend, en vertaal de initiatieven naar de maaltijdbezorging. Hieronder een aantal ideeën:

Transparante verpakkingen:

Supermarkten bieden de afgelopen jaren een steeds hogere mate van transparantie over de herkomst van hun (duurzame) producten via verpakkingen. Zo wordt er gebruik gemaakt van keurmerken, moeten verpakking voldoen aan allerlei regels en staat het aantal calorieën vermeld op elke verpakking.

Als bezorgrestaurant binnen de markt van maaltijdbezorging zijn al deze dingen, wellicht in een andere vorm, ook mogelijk. Een aantal concrete veranderingen die u zou kunnen doorvoeren met betrekking tot de transparantie over de herkomst van uw (duurzame) producten:

  1. Voeg een pagina toe op uw website over de herkomst van uw duurzame, lokale of biologische producten. Met welke leveranciers werkt u samen, en waarom? Aan welke missie draagt uw klant bij door uw product te kopen? Ook kan zo een pagina weer een positieve invloed hebben op uw vindbaarheid in Google.
  2. Geef uw klanten inzicht in uw producten door info over de ingrediënten, micronutriënten en calorieën bij de bestelling te leveren en/of toe te voegen aan uw online menu. Klanten die bewust met hun voeding bezig zijn zullen u dankbaar zijn!

Het fastcasual concept:

Veel restaurants die gasten ontvangen hanteren het succesvolle fastcasual concept waarbij gasten live kunnen meekijken hoe hun maaltijd bereid wordt. Een voorbeeld hiervan is Julia’s die op vele treinstations binnen Nederland te vinden zijn. Uw gerecht wordt voor uw neus bereid door de chefkoks terwijl u uw specifieke wensen direct aan hen doorgeeft. Vrij vertaald naar de maaltijdbezorging zou u een camera op kunnen hangen in de keuken en klanten via een livestream mee laten kijken hoe hun bestelling wordt klaargemaakt.

 

“Nothing is more expensive than a missed opportunity”

Wij zijn ons ervan bewust dat dit slechts voorbeelden zijn en hier ongetwijfeld ook haken en ogen aan zitten. Zijn deze voorbeelden nou niet van toepassing op uw bezorgrestaurant? Ga dan zelf op onderzoek uit. Wanneer u de komende tijd in een biologisch restaurant zit te eten of boodschappen doet in een biologische supermarkt, houdt uw ogen open en let op hoe zij bezig zijn met transparantie en duurzaam ondernemen. Denk daarnaast eens na over hoe maatschappelijk verantwoord uw restaurant is en hoe u dit communiceert naar de buitenwereld. Investeringen als deze betalen zich op de lange termijn altijd terug. Wellicht kan deze blog met tips over duurzaamheid voor wat inspiratie zorgen, succes!

 

Bedankt voor het lezen,

CashDesk

 

Referenties: