Deze 8 trends en ontwikkelingen wil je als horecaondernemer niet missen! – Deel 1

De afgelopen paar jaar heeft de wereld op zijn kop gestaan en daar zijn inmiddels een aantal boeiende trends uit te signaleren. Er is een beroep gedaan op onze creativiteit en volgens Emerce zijn veel horecaondernemers actiever op social media geworden, hebben hun menu’s en website aangepast en zijn maaltijden aan huis gaan bezorgen. We hebben dit als een uitdagende tijd ervaren en we moeten nog steeds creatief zijn. Veel ondernemers kampen met een chronisch personeelstekort en de rijzende grondstofprijzen vragen ons om te kiezen voor andere producten voor het menu (ABN AMRO, 2021). Door de lockdowns leveren restaurants nu ook aan huis. Helaas blijkt dit niet altijd een rendabele optie. Wat houden we vast uit deze tijd en waar mogen we de komende tijd op inspelen?
In dit tweeluik bespreken we verschillende trends en ontwikkelingen. Allereerst kijken we naar bezorging, in deel 2 naar trends op het gebied van de menukaart en online en bieden we een toekomstperspectief.

1. Bezorgen: Zelf doen of uitbesteden?

Bezorgen was één van de manieren om toch klanten te behouden en te voorzien van lekkere gerechten in tijden van de lockdowns. Volgens Forbes werd eind 2021 28% van alle bestellingen digitaal gemaakt, ten opzichte van 10% voorafgaand aan de pandemie. Voor wie zich heeft gewaagd aan een bezorgservice is er achter gekomen dat dit vraagt om een behoorlijk goede logistieke planning. Bezorgdiensten als ‘TakeAway’, ‘Deliveroo’, of ‘Uber Eats’ nemen dit uit handen van horecaondernemers, maar daar wordt flink voor betaald. Zoals wij al eerder schreven: Uber Eats brengt een fee van 30% in rekening bij de restauranteigenaar inclusief bezorging. Dit kan een belangrijke reden zijn voor restaurants om zelf de bezorgservice te regelen. Bezorgsoftware van Cashdesk vergemakkelijkt dit proces en is vaak goed te koppelen aan bestaande kassasystemen. Door te investeren in bezorgsoftware houd je als restaurant grip op kwaliteit en service, blijf je in direct contact met je klant en is er geen minder concurrentie van andere restaurants. In jouw app laat je tenslotte alleen jouw aanbod zien.

2. Bezorgen: op de e-bike en zonder contant geld op zak

Voor wie kon investeren in een elektrische fiets doet mee aan een al langer lopende trend. De elektrische fietsen kunnen immers worden bestuurd door scholieren die geen scooterrijbewijs hebben en hebben een lagere aanschafwaarde dan een scooter (Misset Horeca, 2018, Restaurantkrant, 2019).
Deze bezorgers hebben nu ook minder verantwoordelijkheid te dragen als het gaat om het afhandelen van betalingen. Ondernemers die zijn gaan bezorgen richten hun website in met een betaalsysteem of kiezen voor een bestelwebsite van Cashdesk, zodat gasten direct hun bestelling kunnen afrekenen. Het is vooral belangrijk dat er een goede koppeling is tussen de website en het gedeelte waar daadwerkelijk besteld en afgerekend kan worden door de gast. Het verhoogd het gebruiksgemak en maakt de drempel laag om te bestellen. Bovendien is het snel en veiliger voor de bezorger (Nu.nl, 2019).

3: Kritiek op platformen

Platformen als ‘TakeAway’ lijken meer concurrentie te krijgen van restauranthouders zelf. Restaurants krijgen meer de gunfactor van hun vaste klantenkring. Dit heeft o.a. te maken met het coronabeleid waarbij vooral de horecabranche het moest ontgelden. Het begrip om de horeca op diverse momenten van de pandemie een langere tijd gesloten te houden daalde meer en meer (Horeca Nederland, 2021). Mensen steunden graag de ‘koop lokaal’ beweging die ondernemers uit de regio onderling met elkaar hebben geïnitieerd (Trouw, 2020).
Veel platformen zoals Uber Eats pakken hoge percentages tot wel 30% op een bestelling en zijn op deze manier groot geworden. Al in 2019 schreef Fabled dat ongeveer 84% van de restauranteigenaren aangeeft dat deze vergoedingen, die ten koste gingen van hun winst, de omzetgroei niet waard waren. De vraag is: Voor wie zijn die platformen goed? Gemak en comfort zijn vaak leidend in de keuzes van de consument en dat maakt services als TakeAway en UberEats zo populair, vertelt Joey Bloemendal van TakeAway.com.nl tijdens de online Horecava in 2021. Toch komt er ook kritiek op dergelijk soort platformen (RTL Nieuws, 2018) en kiezen consumenten bewuster door direct bij het restaurant zelf te boeken.

4.Ghost keukens

Uit de trend van bezorgen zijn nu de zogenaamde ‘ghost keukens’ ontstaan.
Gasten zijn meer gewend geraakt aan het hebben van opties. Gaan we ergens eten? Halen we zelf bijzondere producten in huis en gaan we thuis koken? Of laten we bezorgen? Hieruit zijn nieuwe concepten bedacht waarbij ondernemers niet meer investeren in een duur pand en aankleding van een restaurant of eetcafé. Er wordt alleen geïnvesteerd in een keuken met een goede bezorgservice en een goede online zichtbaarheid (Eatly, 2021). Deze ontwikkeling passen ook goed bij het personeelstekort, waarbij er op deze manier wordt bespaard op personeel. Daarbij zijn de huurprijzen de afgelopen jaren enorm gestegen. Een horecazaak starten vanuit een ghost keuken neemt minder risico’s met zich mee in crisistijd. Er zijn vele benamingen voor deze keukens. In ons artikel ‘Dark kitchens: de toekomst van bezorgkeukens?’ lees je hier meer over.
In het volgende artikel
In deel 2 van deze serie kijken we naar andere trends in de keuken. Hoe zijn de menu’s veranderd door de lockdowntijd en hoe zorgen de veranderingen in horecaland voor meer digitalisering, bijvoorbeeld via QR-codes? Deel 2 lees je in onze volgende nieuwsbrief.

Bronnen
• Emerce, 2021, Horeca 2.0: het belang van sociale media voor de feestdagen
• ABN AMRO Sectorprognose 2021-2022 ‘Groeipijnen en onzekerheid rondom klimaatbeleid kunnen groei maken of breken’
• Forbes, 2021, Restaurant Industry Outlook For 2022: Five Trends To Watch
• Cashdesk, 2021, Wat zijn de verschillen tussen TakeAway, Deliveroo en UberEats?
• Missethoreca, 2018, Dit is waarom e-bikes voor bezorgen populairder worden
De RestaurantKrant, 2021, Energiebewust en voordelig bezorgen met een elektrische bezorgfiets
• Online betaling moet overvallen op maaltijdbezorgers tegengaan, 2020, Nu.nl
• KHN, 2022, KHN: Horeca is essentieel en komt in actie. Nieuw kabinet laat horeca & cultuur in de kou staan
• Trouw, 2020, Crisis drijft consument naar winkel in de buurt
• Fabled, 2019, Why Restaurants are Ditching Third Party Delivery Services
• BoerenBusiness, 2021, Maaltijdbezorging blijft ook na corona populair
• RTL Nieuws, 2018, Jitse Groen van TakeAway: ‘We hebben geen machtspositie’
• Eatly, 2021, De eerste ghost kitchens zijn actief in Nederland.

Weten wat we voor uw restaurant kunnen betekenen?