De afgelopen paar jaar heeft de wereld op zijn kop gestaan en daar zijn inmiddels een aantal boeiende trends uit te signaleren. Er is een beroep gedaan op onze creativiteit en veel horecaondernemers zijn actiever op social media geworden, hebben hun menu’s en website aangepast en zijn maaltijden aan huis gaan bezorgen. We hebben dit als een uitdagende tijd ervaren en we moeten nog steeds creatief zijn. Veel ondernemers kampen in 2022 met een chronisch personeelstekort volgens het UWV en de rijzende grondstofprijzen vragen ons om te kiezen voor andere producten voor het menu (ABN Amro, 2021, 2022). Door de lockdowns leveren restaurants nu ook aan huis. Helaas blijkt dit niet altijd een rendabele optie. Wat houden we vast uit deze tijd en waar mogen we de komende tijd op inspelen?
In het tweede deel van dit tweeluik nemen we de menukaart onder de loep en kijken we naar ontwikkelingen op het digitale vlak. Ook kijken we vooruit middels een toekomstperspectief.
5. Aangepast menu
Voor wie zich heeft gewaagd aan een bezorgservice is er waarschijnlijk als snel achter gekomen dat niet ieder gerecht zich leent voor bezorging. Waar je eerder nog een goede kwaliteit kon garanderen van het gerecht in het restaurant, moest je in de lockdowntijd afbakinstructies meegeven voor thuis óf een verpakking hebben die voldoende warmte binnen hield.
Het is inmiddels meer gebruikelijk om een menu te hebben wat makkelijk online besteld en bezorgd wordt, naast het menu in het restaurant. Forbes onderschrijft deze trend (Forbes, 2021). Het uitgebreide menu op locatie biedt meer extra’s en gasten komen natuurlijk naar het restaurant om de beleving en fijn bediend te worden. Deze behoefte zal volgens Forbes ook niet zomaar verdwijnen.
Daarnaast worden consumenten volgens Forbes geïnspireerd via social media om diverse producten en gerechten uit te proberen thuis. Ten tijden van corona is er een enorme toename te zien online waarin inspirerende voorbeelden worden gedeeld uit diverse landen. Gasten verwachten deze variatie terug te zien op de menu’s van hun restaurant. Een restaurantbeleving moet iets toevoegen en iets extra’s bieden. Gasten willen niet alleen comfort en bediend worden maar ook een unieke smaakbeleving en uitgedaagd worden (Forbes, 2021).
Dit maakt een bezoekje aan een horecagelegenheid niet goedkoop. Hier ligt een uitdaging voor de ondernemer. Naast de rijzende grondstofprijzen (ABN Amro, 2021) en minder beschikbaar en professioneel personeel (UWV, 2022) wil je dus wel een goede restaurantbeleving bieden.
Veel ondernemers kiezen daarom ook voor een tweedeling op de kaart waarbij er opties zijn om te kiezen voor de goedkopere en ‘gangbare’ gerechten én de wat luxere en meer originele gerechten (Forbes, 2021). Het is aan de gast om te kiezen hoe bont ze het willen maken.
6. Gezond eten
Milieuvriendelijk en lokaal
Over de langere termijn zien we al even een trend waarbij gezondheid en het maken van milieuvriendelijke keuzes steeds belangrijker zijn geworden (Horecava, 2022). Restaurants kopen lokaal in en nemen af van biodynamische boerderijen uit de omgeving. De ‘koop lokaal gedachte’ wordt zo gestimuleerd en ondernemers bij elkaar uit de buurt weten zo samen economische waarde aan een omgeving toe te voegen. We zijn ons nu nog meer bewuster geworden van de impact van lange productieketens in de voedingsindustrie. Consumenten zijn bereid om hier meer voor te betalen en kiezen zelf ook gerichter voor lokaal (Emerce, 2021).
Vegan eten
Consumenten worden ook steeds meer bewust van de impact van hun voedselkeuze op het milieu (Consumentenbond, 2021). Het produceren van vlees kost enorm veel water in verhouding met plantaardige gerechten aldus het Voedingscentrum en wordt dierenwelzijn meer en meer in acht genomen. Het is daarom volgens Misset Horeca (2022) een goede reden om vegetarisch eten toe te voegen aan het restaurantmenu of zelfs over te gaan op vegan eten waarbij je dierlijke producten vermijdt. Ook zie je volgens Forbes (2022) in deze hoek vegan gerichte horecaconcepten ontstaan waarbij deze horecaondernemers heel bewust kiezen voor het creëren van een betere wereld.
Alcoholvrij
Het regelmatig drinken van alcohol is nog steeds een sociaal geaccepteerde gewoonte in onze samenleving. Toch zie je dat er door meer mensen rekening wordt gehouden met de gezondheidsrisico’s van alcohol. Eind 2021 en begin 2022 schreef Forbes verschillende artikelen hoe de lockdown ervoor zorgt dat de vraag naar alcoholvrije en alcoholarme drankjes in gestegen (Forbes, 2021 en 2022). Campagnes zoals ‘Dry January’ dragen bij aan de bewustwording en motiveren mensen om te zoeken naar alternatieven. Producenten van bieren en wijnen spelen hier volgens Forbes op in en experimenteren al jaren naar de beste manier om dit soort producten zo lekker mogelijk alcoholvrij of alcohol arm in de markt te zetten.
7. Online zichtbaar zijn
Ondernemers zijn niet alleen door de lockdowns gedwongen om vaker en meer online zichtbaar te zijn. Deze trend is al langer gaande en wordt verder besproken door zowel Emerce (2021) als Forbes (2021). Het uit zich onder andere in het aantal actieve social media gebruikers die zich richten op onderwerpen als ‘food’ ‘gastronomie’ en ‘horeca’. Het zijn nu niet alleen meer de ‘foodies’ die actief gezonde vegan recepten promoten en delen. Online zichtbaar zijn werkt en dat kwartje lijkt nu ook bij veel horecaondernemers te vallen. Social media kanalen zoals Instagram en TikTok biedt de kans om gasten te verleiden met aantrekkelijke foto’s van nieuwe gerechten (Forbes, 2021). Video’s met sfeerbeelden van een gezellige vrijdagavond staan in de ‘stories’.
Naast social media kan het voor restauranteigenaren ook interessant zijn om er een eigen website op na te houden. Hiervoor kan bijvoorbeeld gebruik gemaakt worden van de bestelwebsite van Cashdesk, waardoor je direct in contact blijft met je klant en geen gebruik hoeft te maken van dure platforms zoals Uber Eats en Thuisbezorgd. Hierover schreven wij eerder in het eerste deel van dit tweeluik.
8. De inzet van technologie
Een groot deel van de uitdagingen waar horecaondernemers mee kampen worden verzacht en soms zelfs verholpen door nieuwe technologische ontwikkelingen. Na 2 jaar (bijna) volledig online leven en communiceren, is de digitalisering ook niet meer weg te denken uit het restaurantleven. Zo kunnen in de toekomst bezorgrobots ingezet worden bij personeelstekorten (Forbes, 2021 en Nu.nl, 2022) en kan je nu al via een QR-code een mobiel een bestelling versturen naar de bar waarbij gelijk je bestelling (mobiel) afrekent. Waar deze QR-code voor de pandemie amper gebruikt werd, verwachten experts dat de QR-code niet meer zal verdwijnen (CNBC, 2021). Ondanks alle technologische ontwikkelingen blijft er de behoefte aan menselijk contact en ook het krijgen van service in de vorm van een ober of serveerster blijft (Forbes, 2021).
Toekomstperspectief
Wat kunnen we zeggen over de toekomst? Horeca ondernemers zijn vaak gastvrije en creatieve mensen en deze eigenschappen blijven belangrijk. Je zal er niet aan ontkomen na te denken over diverse vormen waarin je jouw horecaconcept wilt aanbieden aan je gasten. Wat is er praktisch mogelijk? En welke investeringen ga ik doen om mijn gasten een unieke service te bieden? En hoe maak je dat rendabel? Waar je voorheen ‘gewoon’ een café of restaurant hebt met één menu, denk je nu na over extra’s zoals een bezorgservice, via QR bestellen of een speciale lijn van luxe gerechten op je menukaart.
Het personeelstekort dwingt ondernemers te investeren in technologie. Afrekenen en bestellen moet snel en vlot gaan en de techniek is beschikbaar om dit proces te vergemakkelijken. Dit geldt voor zowel gasten op het terras als voor gasten die hun eten thuisbezorgd willen krijgen. Wat de wens ook is, gasten willen die passie voor eten en drinken ervaren en blijven voelen in hun horecabeleving. De kunst is om mee te gaan in technologische ontwikkelingen en online zichtbaarheid én daarin de menselijke factor te verweven die zorgt voor verbinding met je gast. Bij Cashdesk helpen wij hier graag bij, met onze innovatieve oplossing die het leven van een horecaondernemer makkelijker maakt. Zo hou jij meer tijd over voor jouw zaak.
Wil je meer informatie over QR codes of onze bestel app? klik dan hier om in contact te komen.
Terug naar deel 1
Bronnen
- UWV, 2022, Minder werkbehoud tijdens corona, personeelstekort horeca dreigt
- ABN Amro, 2021, Perfect storm voor foodondernemers
- ABN Amro, 2022, Hogere productiekosten overschaduwen heropening horeca
- Forbes, 2021, Restaurant Industry Outlook For 2022: Five Trends To Watch
- Horecava, 2022, Een groene terraskaart: hoe doe je dat?
- Emerce, 2021, 44 procent Nederlanders bereid extra te betalen voor lokale producten en diensten
- Consumentenbond, geraadpleegd op 8 april 2022, Duurzaam eten
- Misset Horeca, 2022, ‘Met vegan op je kaart mik je op een grote groep flexitariërs’
- Voedingscentrum, geraadpleegd op 8 april, Watergebruik
- Forbes, 2021, 4 Hottest Food Trends To Watch In 2022
- Forbes, 2022, New Non-Alcoholic Releases And Trends For Dry January 2022
Emerce, 2021, Horeca 2.0: het belang van sociale media voor de feestdagen