Wat zijn de verschillen tussen Takeaway.com, Deliveroo, Foodora en UberEats?

De laatste jaren zijn online bezorgdiensten enorm in opkomst. Marktleider Takeaway.com is alom bekend maar ook nieuwkomers als Foodora, UberEats en Deliveroo kloppen op de deur. Deze laatsten winnen vooral de laatste tijd in marktaandeel sinds de prijsverhogingen van Takeaway.com.

Waar mensen vroeger in het weekend soms een keer eten bestelden doen ze dat nu gemakkelijk meerdere dagen in de week. Daarbij bestaat de keuze allang niet meer alleen uit pizza. Ook maaltijden van toprestaurants kunnen tegenwoordig gemakkelijk thuis worden bezorgd.

Verschillen tussen bezorgdiensten

Een samenwerking met een bezorgdienst kan wonderen doen voor de naamsbekendheid van uw restaurant en zal uw omzet vergroten. Maar welke dienst past dan het beste bij uw wensen en behoeften? Wat maken Takeaway.com, Foodora, UberEats en Deliveroo uniek? In deze blog zetten we de verschillen tussen deze bezorgdiensten uiteen.

1. Platform bieden vs. zelf bezorgen

Een belangrijk verschil tussen Takeaway.com en UberEats, Foodora en Deliveroo is de manier van werken. Takeaway.com biedt restaurants een platform aan waar klanten online kunnen bestellen. Restaurants ontvangen de bestellingen via het platform van Takeaway.com en zorgen vervolgens zelf voor de bezorging.

UberEats, Foodora en Deliveroo werken op een andere manier. Restaurants kunnen zich bij deze bezorgdiensten aansluiten om hun gerechten online aan te bieden. Wanneer een klant eten bestelt, haalt een koerier de maaltijd bij het restaurant op om het eten vervolgens bij de klant te bezorgen. Deze bezorgdiensten nemen de bezorging daadwerkelijk uit handen.

Wel heeft Takeaway.com een aparte bezorgdienst opgezet genaamd Scoober. Deze dienst is voornamelijk actief in grote steden. Takeaway.com gaf in augustus 2017 aan dat ze een marktaandeel van 1,2 procent hebben maar dit, door investeringen, op willen voeren naar 5 procent. De bezorgdienst blijft een losse dienst waardoor het verschilt in werking van concurrenten UberEats, Foodora en Deliveroo.

UberEats maaltijdbezorger

2. Service fee van bezorgdiensten

De bezorgdiensten hanteren verschillende prijzen. In onderstaande lijst is in te zien wat de verschillende kosten zijn per bestelling en het percentage wat door nog bovenop komt.

  • Takeaway.com: €0,19 + 13% per bestelling, exclusief bezorging.
  • Deliveroo: €2,50 + 20-25% per bestelling.
  • Foodora: €2,50 + 30% per bestelling.
  • UberEats: $5 + 30% per bestelling in de VS. Nederlandse cijfers nog onbekend bij ons.

Let op: Dit artikel is geschreven in januari 2018. Percentages veranderen mogelijk in de toekomst.
Gebaseerd op de nederlandse situatie.

3. Bezorgwijze

Hoewel Takeaway.com hoofdzakelijk fungeert als platform voor online bestellingen, biedt het bedrijf tegenwoordig ook de mogelijkheid om de bezorging van een restaurant volledig over te nemen. De dochteronderneming Scoober maakt gebruik van moderne e-bikes en elektrische scooters.

Deliveroo en Foodora pakken het anders aan. Deze bezorgdiensten werken met koeriers die in herkenbare kleding in hoog tempo de stad doorfietsen. Ze bezorgen voor meerdere restaurants en maken geen gebruik van gemotoriseerd vervoer.

Uber kent u waarschijnlijk als taxidienst, waarbij u via een mobiele applicatie met een paar klikken een taxi kunt bestellen. De bezorgservice van maaltijden werkt op eenzelfde manier. De bezorgers van UberEats kunt u op de fiets, scooter of in de auto voorbij zien komen.

Deliveroo maaltijdbezorger

4. Pizza of luxe biefstuk?

De verschillende bezorgdiensten richten zich allen op verschillende segmenten van de markt. Zo kunnen klanten bij Takeaway.com voornamelijk terecht voor een snelle hap. Denk aan traditionele bezorgmaaltijden als pizza, chinees of shoarma.

Bij UberEats is daarentegen van alles te vinden; van een hamburger van McDonald’s tot een goede carpaccio van een restaurant in de buurt. Het aanbod is veelzijdig en groot.

Deliveroo en Foodora richten zich op het bezorgen van kwalitatieve maaltijden van goede restaurants. Denk daarbij aan het soort eten waarvoor je in het verleden naar een restaurant ging. Zo zegt Foodora actief te selecteren op de kwaliteit van het eten dat restaurants aanbieden en samenwerkingen te beëindigen bij te veel negatieve ervaringen van klanten.

Luxe pizza in doos

5. Landelijke vs. stedelijke dekking

Takeaway.com is als grootste speler in de Nederlandse markt van bezorgdiensten vrijwel overal te gebruiken. Dat geldt voor nieuwkomers als Foodora, Deliveroo en UberEats niet. Vaak worden deze nieuwe diensten langzaam uitgerold in grote steden. Landelijke dekking lijkt voor de concurrenten van Takeaway.com nog ver weg.

UberEats richt zich ook daadwerkelijk op bezorging in de grote steden. Nadat de dienst eerst in grote wereldsteden als New York en Londen is uitgerold, kunnen nu ook mensen in Amsterdam, Utrecht en Rotterdam eten bestellen via UberEats.

Ook Foodora is tot nu toe alleen in steden te gebruiken. Momenteel wordt de dienst aangeboden in Amsterdam, Den Haag, Scheveningen, Eindhoven, Haarlem, Utrecht, Rotterdam en Leiden. Bezorgers van Deliveroo fietsen momenteel rond in onder meer Amsterdam, Breda, Haarlem, Utrecht, Den Haag en Rotterdam.

Koppelingen met bezorgsoftware van CashDesk

Een samenwerking met een dergelijke bezorgdienst is de ideale manier om uw restaurant een boost te geven. De op maat gemaakte restaurant software van CashDesk kan u helpen bij het verwerken van orders die via bezorgdiensten binnenkomen.

CashDesk is het enige systeem met handige koppelingen met bezorgdiensten als Takeaway.com en Foodora. Ook is het mogelijk om uw eigen bezorg software te integreren in onze software.

Weten wat we voor uw restaurant kunnen betekenen?