Overzicht verschillende franchisevormen van bezorgrestaurants

Veel restaurants zijn aangesloten bij een franchise. Bij sommige restaurants is dat heel duidelijk, maar bij andere merk je er bijna niks van. Dit komt omdat er verschillende franchisevormen bestaan, elk met hun eigen kenmerken.

In deze blog leggen we u meer uit over de verschillende franchisevormen in de wereld van bezorgrestaurants. Welke vormen zijn er? Wat zijn de kenmerken? Wat zijn de voordelen en de nadelen? Na het lezen van deze blog weet u het.

Wat zijn de verschillende franchisevormen?

De ene franchise is de andere niet. Er bestaan dan ook verschillende franchisevormen. Hieronder vertellen we wat de meest voorkomende franchisevormen precies inhouden.

First generation franchise

Een first generation franchise, oftewel eerste generatie franchise, is een franchise die voornamelijk op producten is gericht. Deze vorm wordt voornamelijk gebruikt in het dealer systeem. Denk bijvoorbeeld aan autogarages en benzinepompen.

Een andere franchisevorm die nauw verwant is aan een eerste generatie franchise, is de trade mark franchise. Ook hier gaat het voornamelijk om producten. Een voorbeeld van een trade mark franchise is het merk Coca Cola.

Harde franchise

De first generation franchise komt niet echt voor in de wereld van bezorgrestaurants. Een franchisevorm die een stuk vaker voorkomt, is de vorm van de harde franchise. Deze vorm van franchising wordt hard genoemd omdat er harde afspraken gemaakt worden tussen de franchisegever en -nemer.

franchisevormenMcDonald’s is ‘s werelds bekendste harde franchise

Hierdoor gaan de verschillende vestigingen heel erg op elkaar lijken en wordt er dus vertrouwd op het succes van de formule. Vanwege de harde afspraken weet iedereen waar hij aan toe is, maar is er weinig plek voor individuele acties en creativiteit.

Zachte franchise

Nu u weet wat een harde franchise inhoudt, kunt u zich ook een voorstelling maken van een zachte franchise. Hier zijn de afspraken dus een stuk soepeler en is er veel ruimte voor het individuele ondernemerschap van de franchisenemers. Vaak wordt er alleen een logo of naam gedeeld en zijn de zaken lastig als franchise te herkennen. Het komt echter ook voor dat er strengere afspraken en controle plaatsvinden.

Franchisevormen bezorgrestaurants

Hoewel de first generation franchise niet echt voorkomt bij bezorgrestaurants, zijn harde en zachte franchises een stuk minder zeldzaam. Deze vormen kunnen dan een groot voordeel zijn voor bezorgrestaurants.

Zo kunt u als franchisenemer in een harde franchise profiteren van de positie, de kennis en het geld van een grote organisatie. Hierdoor staat u als individuele ondernemer een stuk sterker in uw schoenen, zeker als u een beginnend ondernemer bent, kan dit enorm veel voordeel bieden. Helaas zult u, als u zich aansluit bij een harde franchise, inspraak verliezen over het doen en laten van uw zaak.

franchisevormenAls u zich aansluit bij een grote franchise verliest u doorgaans inspraak

Wilt u inspraak en persoonlijkheid behouden, maar wel profiteren van de extra zekerheid van een franchise? Kijk dan of u zich kunt aansluiten bij een zachte franchise. U kunt dan profiteren van het vertrouwen dat een bekend logo geeft, maar wel eigenzinnig blijven.

Voorbeelden franchisevormen

Veel bezorgrestaurants hebben ook een ‘normaal’ restaurant. Daarom kunnen de meeste bezorgrestaurants ook profiteren van de voordelen van een franchise. Of deze aparte vestigingen hebben of vanuit hetzelfde pand opereren maakt dan niet zozeer uit.

De bekendste restaurant franchise ter wereld (die zich sinds kort ook bezorgrestaurant mag noemen) is uiteraard McDonald’s. Het zal voor u geen verrassing zijn dat dit een harde franchise is. Alle restaurants die zijn aangesloten bij McDonald’s lijken op elkaar en profiteren van de grote naam van de franchisegever. Hetzelfde geldt voor de bezorgrestaurants van De Beren en Domino’s.

Zachte franchises komen minder vaak voor onder (bezorg)restaurants, maar bestaan wel. Ze vallen echter een stuk minder op, omdat elke franchisenemer zijn eigen ondernemerschap voert. Een voorbeeld van een zachte franchise in Nederland is JRE-Nederland. Dit is een vereniging van restaurants die hun unieke stijl behouden, maar af en toe wel gezamenlijke acties uitvoeren.

Hulp van Cashdesk

Het kan dus een hoop opleveren om als harde of zachte franchise samen te werken. Wilt u als franchisenemer uw restaurant naar een hoger niveau tillen? Dan kan CashDesk u helpen. CashDesk biedt slimme bezorgsoftware voor bezorgrestaurants. Hiermee houdt u altijd het overzicht over de gang van zaken binnen uw vestiging.

Bent u benieuwd naar de mogelijkheden? Neem dan contact met ons op, of vraag een gratis demo aan.

Geef een reactie

Je e-mailadres zal niet getoond worden.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.