Het Coronavirus: De gevolgen voor uw restaurant en food delivery (COVID19)

U kunt er niet meer omheen, het Corona virus. Het is dagelijks in het nieuws en de gevolgen al zichtbaar aanwezig. Hoe kunt u daar het best mee omgaan als restaurant eigenaar of manager? Deze ontwikkeling biedt in alle misère echter ook een kans vanuit een stijgende vraag naar bezorgingen voor uw restaurant. Lees hierover meer in onze blog!

Maatregelen vanuit de overheid

Er is in ieder geval door kabinet Rutte geïnstrueerd dat er geen handen meer worden geschud en grote evenementen zijn massaal afgelast om de verspreiding van het virus tegen te gaan. Wat zijn de risico’s? Bij verkoudheidsklachten en koorts boven de 38,0 graden loopt u het risico besmet te zijn. Wat zijn de do’s en dont`s? Was uw handen en vermijd zo veel mogelijk contact tussen personen en wees voorzichtig met het bezoeken van oudere. Alles wat u moet weten om veilig door te blijven werken in uw restaurant en food delivery kunt u vinden in deze blog. Hiermee kunt u tevens  uw klanten een veilig gevoel geven. 

Handen wassen

Dit is waarschijnlijk al een aantal keer aan u verteld of duidelijk gemaakt. Het is belangrijk om uw personeel te instrueren om de handen te blijven wassen. Dit zorgt ervoor het virus niet meer aanwezig is op de handen van een mogelijk besmet persoon.

Hoe moet ik mijn handen wassen?

  • Maak uw handen goed nat.
  • Neem wat vloeibare zeep uit een pompje.
  • Wrijf de handen lang genoeg over elkaar, zorg dat de boven- en onderkant goed bedekt zijn met zeep.
  • Wrijf hierbij goed alle vingertoppen in.
  • Wrijf ook tussen de vingers.
  • Neem ook de polsen mee.
  • Spoel de zeep zorgvuldig af met stromend water.
  • Droog je handen goed af, vergeet hierbij niet de huid tussen de vingers

Klantcontact

Het is erg belangrijk dat de hygiëne in uw restaurant een hoge prioriteit krijgt. Licht uw personeel in dat na elk klantcontact de handen moeten worden gedesinfecteerd met een handgel op alcoholbasis of een desinfectiemiddel dat hier op lijkt. Probeer fysiek contact met de klant zo veel mogelijk te beperken en alleen waar het echt nodig is.

Bij het bezorgen van maaltijden  is het noodzakelijk dat de bezorger veilig te werk kan gaan. Hierbij zijn nieuwe handschoenen per bestelling een belangrijke veiligheidsmaatregel om zo de infectie via de handen te voorkomen. Desinfecterende handgel aan elke bezorger mee geven zou ook een juiste veiligheidsmaatregel zijn. Vergeet niet uw klanten te instrueren om via iDeal te betalen om zo besmetting te voorkomen via cash geld. Thuisbezorgd of ook wel bekend als Takeaway heeft in ieder geval de optie tot cash betalen ook geschrapt.

 

Kansen vanwege corona

Kansen vanwege corona voor uw restaurant? Ja! Dat lees je goed. Consumenten blijven steeds meer binnen en proberen ‘drukke‘ plekken te vermijden en zo mogelijk het risico te beperken. Dit resulteert er natuurlijk in dat consumenten sneller neigen om eten te gaan te bestellen in plaats van een trip naar de supermarkt om eventuele risico`s op besmetting te ontlopen. De afzet in de horeca blijft stijgen door het COVID19 virus. Door hier slim op in te spelen kan uw restaurant toch iets positiefs halen uit deze situatie. In New York heeft een grote partij geconstateerd dat de omzet van food delivery restaurant met 24% is gestegen en online bestellingen met 14%. (Bron)

Food delivery corona
Bron CashDesk

Contactloos bezorgen: Hoe werkt dat?

In Amerika is het al geïntroduceerd en in Nederland begint het ook te komen, contactloos bezorgen. Bezorgen van maaltijden zonder in contact te komen met de klant. Zo zijn er geen risico’s voor uw bezorger en uw klant.

Bij een bestelling kunnen klanten aangeven dat ze geen fysiek contact willen hebben met de bezorger. Als uw klant daarvoor kiest zet de bezorger de warmhoudtas met daarin de pizza voor de deur en stapt een paar meter achteruit. De klant kan dan de pizza uit de tas halen. Pas als de voordeur weer dicht is neemt de bezorger de tas weer mee. Zo ontstaat er geen contact met de klant en worden alle eventuele risico’s uitgesloten. Instrueer uw klanten dat dit aangegeven kan worden als opmerking “Graag contactloos bezorgen”. Dit kunt u ook duidelijk maken via uw sociale kanalen als Facebook, Instagram, Twitter of uw eigen website.

Geef de volgende instructies mee aan uw personeel voor contactloos bezorgen:

  1. Geen hand op hand contact hebben met klanten. 
  2. Wanneer er is aangebeld overleg op afstand met de klant wat zij/hij fijn vindt i.v.m het afgeven van eten.
  3. Als je verkoudheidsklachten icm koorts hebt blijf dan uit voorzorg thuis. Mocht je situatie niet beter worden binnen normaal termijn, neem dan contact op met een huisarts. 
  4. Alle koeriers MOETEN nieuwe handschoen aan als ze een bestelling afgeven aan de deur. 
  5. Deze maatregel is opgelegd door de overheid en het (hoofdkantoor) 
  6. Wijs klanten er op dat de bestelling betaald dienen worden via iDeal, geen cash! 
  7. Ontsmet regelmatig de punten waar veel mensen aan zitten. Denk aan deurklink, telefoons, pinautomaten en menulijsten. 
  8. Blijf je handen regelmatig wassen!

 

Desinfectiemiddel dispenser bij binnenkomst restaurant

U kunt een desinfectie dispenser ophangen bij de ingang van uw restaurant zodat uw klanten en personeel hier gebruik van kunnen maken.
Omdat de handen vooral worden gebruikt bij het betalen en aanpakken van het eten is dit een goed middel. Wanneer u binnenkomt in het ziekenhuis staat hier meestal ook een desinfectie dispenser paal. Hetzelfde principe kan toegepast worden in uw restaurant. Wanneer u dit middel bij uw ingang neerzet heeft iedereen die uw winkel binnenloopt inclusief uw personeel gedesinfecteerde handen. Wellicht kunt u er ook over nadenken om een bordje of iets dergelijks op te hangen waarop vermeld wordt dat u geen contante betalingen meer accepteert.

Wat kunt u doen met ziek personeel?

Als uw medewerker geen ziekteverschijnselen heeft, is er geen reden om uw medewerker te weren van het werk.

Heeft uw medewerker verkoudheidsklachten of koorts, laat uw medewerker dan:

  •         Thuis blijven
  •         Contact beperken met anderen
  •         Telefonisch contact opnemen met de huisarts als de klachten toenemen en deze bespreken

Moet ik als werkgever mondkapjes kopen voor mijn personeel?

Het RIVM adviseert mondkapjes alleen voor medisch personeel. Mensen die werken met (mogelijk) besmette mensen gebruiken professionele mondkapjes en dan in combinatie met andere professionele persoonlijke beschermingsmiddelen. Voor uw restaurant zijn deze maatregelen op het moment dus niet nodig.

(bron: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/veelgestelde-vragen-over-coronavirus-voor-werkgevers )